sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Kouluaine


Kouluaine: Millainen on hyvä polkupyörä


Keskimmäisenpojan kouluaine markka-aikana antaa selkeän selvityksen maasto- ja alamäkipyörän ominaisuuksista. Tässä siitä aineesta muutama lainaus.
Nyt kirjoittaja on jo aikuinen mies ja hauskaa, että tietynlainen tarkkuus ja hintatietoisuus oli jo silloin näkyvissä. Ja pyöräily maistuu edelleen!


"...Maastopyörien ostossa tärkein kriteeri on varmasti luotettavuus... 
Jos maastopyörällä lähdetään todella vaativaan maastoon, jarrujen sekä jousituksen tärkeellisyys nousee entistä paremmin esiin. Jos maastossa on hyvin paljon korkeuseroja, tarvitaan myös nopeat vaihtajat sekä kestävät vaihteet.
Mutta koko pyörän rakentaminen lähtee rungosta. Maastopyörien rungot ovat paksuja, kestäviä ja ennenkaikkea kevyitä. Halvimmissa pyörissä runko valmistetaan alumiinista. Mutta jos aletaan puhua kymmenien tuhansien markkojen pyöristä, niin rungon perusmateriaali on usein erilaiset titaaniseokset.
Seuraavaksi pyörään laitetaan vaihteet. Tankoon kiinnitetään vaihtajavivut, runkoon vaihtajat ja renkaiden napoihin rattaat. Luotettavuuden kannalta ketjun tulee vaihtua nopeasti ja varmasti oikeaan paikkaan. Vaihtajien oikeaan asentoon virittämiseen menee usein todella kauan aikaa.
Jarrut ovat tärkeässä roolissa pysähtymisen kannalta. Jarruvivut asennetaan tankoon. Niistä lähtevät vaijerit jarrupalojen pidikkeisiin, eräänlaisiin leukoihin. Nykyisin maastopyöriin valmistetaan V-jarruja. Ne ovat tehokkaammat kuin vanhat kolmipistejarrut. Jos jarrutukseen halutaan lisää tehoa, kannattaa hankkia levyjarrut. tosin kalliimpiin pyöriin nämäkin ovat jo vakiovarusteina... 
Alamäkipyörät ovat maastopyörien kaltaisia, tosin tekniikka on huomattavasti kehittyneempää ja hinta usein muutamaa kymmenen kerran kalliimpi.
Kaikista alamäkipyöristä löytyy täysjousitus, eli sekä edessä että takana on jouset, levyjarrut sekä usein titaanirunko.
Harrastelija saa alamäkipyörän jo 30 000 markalla, mutta siirryttäessä kilpailutasolle, hinta kaksinkertaistuu...
Kehitystyötä tehdään edelleen sekä runkojen että osien osalta miljoonien markkojen edestä. Harmi vain, että alamäkipyöräily ei ole Suomessa saanut suurta suosiota.
Sanomattakin on selvää, että hyvän pyörän ominaisuuksiin kuuluu myös puhtaus. Pyörän likaantuessa korroosio jyllää ja osat heikkenevät sekä hajoavat. Tällöin myös pyörän luotettavuus häviää, joka oli yksi tärkeimmistä "hyvän pyörän" ominaisuuksista."


Aineesta tuli 9-  ja opettajan punakynäarvio oli: "Erittäin hyvä ja kuvaileva selitys, koska asiasta tietämätönkin henkilö saa hyvin selvää ja kokonaisvaltaisen kuvan."

Mammakin on nyt viisaampi pyöräasioissa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti